Bigindicator

Surplus! Housing from the Periphery

Event  |  Reviews  |  Comments
20151030222207-surplus_slideshow
© Courtesy of the Artist and The Townhouse Gallery
Surplus! Housing from the Periphery

6 El Nabrawy Street
Downtown Cairo
EG
October 18th, 2015 - November 4th, 2015

QUICK FACTS
WEBSITE:  
http://www.thetownhousegallery.com
COUNTRY:  
Egypt
EMAIL:  
info@thetownhousegallery.com
PHONE:  
(+202) 2576 80 86
OPEN HOURS:  
Sat-Wed 12-9
TAGS:  
photography

DESCRIPTION

From the 1960s the discourse of “housing crisis” was normalized and it has been sustained ever since. The perpetuation of the image of an unsolvable housing shortage has provided reasoning for the excessive production of housing real estate in all sectors of the economy, formal and informal, from high-end developments to state-built “affordable” housing and piecemeal private investments. SURPLUS! Is a selection of 18 photographs by Anthony Hamboussi curated from “Cairo Ring Road,” a larger project spanning four years composed of 180 photographs of urban and architectural landscapes. The large format images, captured in peripheral locations, depict the immense scale of excessive residential building activities, high density and often dystopian uninhabited landscapes of housing in contemporary Cairo. Rather than focus only on so-called ‘ashwaiyyat or the now-familiar desert gated communities, Hamboussi shifts the focus to a variety of housing typologies that occupy the liminal spaces at the city’s edges and presents them side by side to instigate a series of conversations about architectural forms, building economies, and photographic practices. The exhibition is accompanied by two curated conversations along with a text by Mohamed Elshahed.

Anthony Hamboussi


 

 

 

منذ حقبة الستينيات من القرن العشرين، يتم تطبيع خطاب "أزمة الإسكان"، وتحويلها إلى شأن معتاد يومي. ولقد باتت صورة معضلة نقص الوحدات السكنية، عالقة بالأذهان، الأمر الذي جعل منها ذريعة للإسراف في إنتاج العقارات السكنيّة، في مختلف قطاعات المجتمع، سواء إن كان ذلك التطوير رسمياً أو غير رسمي، فاخراً أو حكومي بأسعار "متاحة"، أو إن كان نتاج استثمارات تدريجية. 
يقدّم معرض «فائض عن الحافة» ١٨ صورة فوتوغرافية للمصوّر أنطوني هامبوسي، اختيرت من مشروع «طريق القاهرة الدائري» وهو مشروع يمتد على مدار أربع سنوات يتشكّل من ١٨٠ صورة فواوغرافية تُمثّل المشهد المعماري والعمراني. يظهر في هذه الصور ذات المقاس الكبير، والتي التُقِطت في مواقع مُهمّشة، نشاط البناء الإسكاني الزائد عن الحاجة هائل الحجم، وآفاق إسكان قاهرة اليوم وواقعها المرير، الذي يتميز بكثافته المرتفعة وبخلوه من الإشغال في كثير من الأحيان. ينقل هامبوسي دفّة الاهتمام مما يطلق عليه تسمية "العشوائيات" أو المجتمعات المسيّجة الصحراوية الشائعة، ونحو تشكيلة من أنماط الوحدات السكنية التي تقف على مشارف المدينة، ومن ثم يعرضها متجاورة، بغية استثارة سلسلة من النقاشات المتّصلة بالشكل المعماري وباقتصاديات الإنشاءات وبالممارسة الفوتوغرافية. يقام هذا المعرض بمصاحبة محاورتين مختارتين، ونصّ بقلم محمد الشاهد.
يرافق المعرض حلقتين نقاش مع المصور بالإضافة الى نص من كتابة محمد الشاهد
٢١ أكتوبر، ٧م
نقاش بين انطوني حامبوسي و شارلوت بارت، احمد زعزع، و نبيل الهادي
يدور هذا النقاش حول الإسكان والواقع العمراني الذي يظهر في صور حامبوسي
٤ نوفمبر، ٧م
نقاش بين انطوني حامبوسي و بيث سترايكر، رنا النمر، و ديفيد ديجنر
يدور هذا النقاش حول صلة الفنانين بالواقع العمراني في القاهرة و إشكالية التصوير 
تجري المناقشات في معرض الدور الاول من التاون هاوس

ArtSlant has shutdown. The website is currently running in a view-only mode to allow archiving of the content.

The website will be permanently closed shortly, so please retrieve any content you wish to save.